Canon EF 24-105 mm f/4 L IS USM - Review
Canon EF 24-105 mm f/4 L IS USM | ![]() | |||||||||||||||||||||||||
Calitatea mecanica si constructiva a obiectivului
Zoom-ul este extrem de bine realizat, calitatea materialelor este foarte buna(plastic+metal), miscarea partilor componente in timpul schimbarii focalei este fina(isi schimba dimensiunea cand schimbam focala + 2 poze la 24 si la 105) . Focus Focusul este foarte rapid, precis si silentios, iar viteza de focus este buna chiar in conditii de lumina slaba (chiar daca zoom-ul nu este >= 2.8 ... ) Obiectivul dispune de un motor de focus – ring USM(motor ultrasonic- varianta de top de la Canon). Este permisa si focalizarea manuala, desi obiectivul este setat pe focus automat(Full-time manual - FTM) Folosirea unui filtru de polarizare circulara se face fara probleme, deoarece partea din fata a obiectivului nu se roteste la focusare. Obiectivul este construit sa reziste in conditii de praf si umezeala. Pentru sigilarea totala, este recomandat sa se utilizeze un filtru UV. Dimensiunea si greutatea sunt rezonabile. Poate, pentru unii, pare destul de mare (83.5 x 107.0 mm) sau de greu (670g), insa noi il consideram extrem de bine echilibrat atat pe un body de genul 40D cat si pe unul mai mare gen 1D. Impresia lasata este una de calitate. Dimensiunea filtrului este de 77mm, deci puteti interschimba filtrele cu multe alte obiective canon (si nu numai) care au aceasta marime. Stabilizator de imagine Unul din atuurile acestui obiectiv este sistemul de stabilizare a imaginii incorporat, care este echivalent cu 3 f-stop-uri. El permite realizarea de imagini de calitate direct din mana(fara trepied) chiar si in conditii de lumina scazuta. (Nota: Stabilizatorul de imagine este util doar pentru subiecte statice, el eliminand doar tremuratul mainii dvs. Nu elimina miscarea subiectului.) Flare Primele variante ale obiectivului au avut o problema cu flare-ul. Este posibil ca acesta problema sa existe la obiectivele mai vechi care au un cod mai mic decat UT1000 – vezi articolul despre varsta unui obiectiv. Oricum, acea problema a fost rezolvata, iar in prezent toate obiectivele noi au un control bun al flare-ului. Pentru evitarea flare-ului este indicat sa se foloseasca parasolarul. Culoarea si contrastul imaginilor Imaginile au un contrast bun , iar culorile sunt excelente. (oricum acesta este un aspect care poate fi modificat simplu la procesare, mai ales daca fotografiati in format RAW) Distorsiunea imaginii Obiectivul produce o distorsiune extrem de vizibila la focala de 24 mm. Aceasta este cu atat mai proeminenta pt. utilizatorii de fullframe. Distorsiuni ale imaginii mai apar si la alte focale (exemplu la 105), insa sunt mai putin pronuntate. Este un aspect deranjantmai ales pt. cei specializati in fotografie de arhitectura. Sunt si alte cazuri cand distorsiunile acestea sunt “enervante”, exemplu cand se fotografiza un peisaj la mare si linia orizontului apare curbata in loc sa fie perfect orizontala, sau cand se fotografiaza un cadru format din linii perpendiculare – o fereastra sau un zid de caramizi. Insa vestea buna este ca distorsiunile pot fi corectate usor in postprocesare atat prin intermediul softului oferit in pachet de Canon (Digital Photo Professional – DPP – daca trageti RAW) cat si de alte softuri de pe piata (exemplu Photoshop). Vignetarea Pe fullframe, vignetarea este destul de pronuntata mai ales la focala de 24 mm. Pe aparate cu crop, aceasta problema este mult redusa si dispare daca inchideti apertura macar la 5.6. Rezolutia Rezolutia este buna, imaginile sunt clare si contin multe detalii. Exista o mica depreciere la capatul superior al obiectivului,la 105mm, dar nu este ceva de care sa va ingrijorati. Sharp-ul pozei se imbunatateste putin daca inchideti apertura la 5.6. Impresii despre utilizarea reala in teren Este un obiectiv foarte bun si rezista in conditii aspre(umezeala, praf, trepidatii, chiar si lovituri – din intamplare, la un moment dat am alunecat pe niste stanci. Geanta cu aparatul si obiectivul s-au lovit violent de piatra, iar filtrul uv al obiectivului s-a spart ...insa obiectivul a supravietuit fara niciun fel de urmari. Constructia solida si-a spus cuvantul in aceasta situatie ). Imaginile sunt clare, iar culorile naturale. Stabilizatorul m-a ajutat deseori sa realizez imagini, care altfel ar fi iesit miscate. Uneori , daca tin aparatul atarnat la gat si merg pe teren accidentat(deci sunt multe zdruncinaturi), se schimba focala zoom-ului(obiectivul se deschide…fenomen cunoscut sub denumirae de zoom-creep). Impresia mea este ca imaginile ies putin supraexpuse. In situatii de contrast puternic, mai ales la focala de 24 mm apar aberatii cromatice, care, insa, se elimina foarte usor prin postprocesare cu Digital Photo Professional - DPP(sau alt soft). Exemplu: crop 100%, focala 24 mm, pe aparat 30D, apertura 8, iso 250, noise reduction (luminance:0, chroma:3), sharp=4
Distanta focala mi se pare ok chiar si pe un aparat cu crop x1.6, insa, in aceasta situatie, ar trebui sa aveti si un obiectiv wide in kitul vostru. Poate fi folosit cu succes si la imagini semimacro( mai ales daca efectuati crop asupra imaginii finale). Stabilizatorul a fost util in aceste conditii. Exemple: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Concluzii Acest obiectiv din seria L, in ciuda pretului destul de ridicat, este unul din obiectivele apreciate si des intalnite in recuzita fotografilor care utilizeaza aparatura canon. Este util mai ales celor care fotografiaza afara (eventual in natura) unde lumina este buna si unde nu este necesara o apertura foarte larga pentru un blur (bokeh) foarte evident sau pentru un timp de expunere extrem de rapid(oricum obiectivul produce un bokeh placut mai ales la focale mari – peste 90 mm, dar nu-l comparati cu blurul oferit de un obiectiv fix cu apertura mare gen Canon 85 1.2 ...). Pentru cei care fotografiza in interior (studiou, foto produs) este util de asemenea, insa pentru cei care fac evenimente in interior (nunti, petreceri, concerte) nu este extrem de recomandat datorita aperturii de 4 (este ok si in aceste conditii daca fotografiati cu blitz.) Este utilizabil in multe genuri de fotografie, inclusiv la peisaje. Colturile imaginilor sunt clare.Focusul este rapid si precis (chiar si in mod AI-Servo), iar stabilizatorul de imagine extrem de util. Distorsiunea imaginii si vignetarea sunt cam mari la 24 mm, insa acestea se pot corecta. Pentru utilizatorii de fullframe, din punct de vedere al distantei focale(24->105) este un obiectiv ideal. El se vinde si ca obiectiv de kit pt. Canon 5D Mark II. Pentru cei care au aparate cu senzor APS-C(canon 30D, 40D, 350D, 450D, 50D, 500D, etc) este ok daca preferati un obiectiv care sa va ofere focale de 38 -> 168 mm, deci un obiectiv “mai tele”. Insa, nu veti beneficia de partea wide. Ca urmare, acest zoom face pereche foarte buna cu un obiectiv ultra wide gen Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 HSM EX DC, Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX, etc (opinie personala: kitul format din Canon EF-S 10-22mm + Canon 24-105mm este unul din cele mai bune kituri de calatorie) Per total, este un obiectiv de calitate, un obiectiv versatil pe care te poti baza, un obiectiv prin intermediul caruia imaginile rezultate sunt clare, bogate in culori si detalii. | ||||||||||||||||||||||||||
| Concluzii pe scurt: Pro
Contra
| |||||||||||||||||||||||||
Note: Calitatea imaginii rezultate: 9 Calitatea mecanica a obiectivului: 9.5 Pret: 8 Verdict final: Recomandat |
Contul meu
Evenimente foto
Newsletter
Utile
About photography
Taguri
- Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM, Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS, Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS, Canon EF 70-200mm f/2.8 USM L IS II, Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS US, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM L IS, Canon EF 17-40mm f/4L USM, Nikon D700, Nikon D300, Sigma 150mm f/2.8 EX DG APO HSM Macro, Canon EOS 5D Mark II, Canon EOS 7D
RSS